Resultat och bilder Riddarfjärden 29/8 2004Som sig bör var det strålande seglarväder med växlande molnighet och frisk byig västlig vind. Sådana förhållanden är de vanligaste för dessa seglingar. Detta ger även de bästa seglingsförhållandena på Riddarfjärden då vinden blåser i fjärdens längsriktning. Ett av ställena som är lite lurigt är uppe vid Rålambshovsparken där rundningsmärket efter första kryssen är placerat. Här är det vanligtvis kraftiga vindvrid med byar antingen från Västerbron eller Rålambshovsparken. Problemet med detta är dels svårigheter att hitta layline men mer allvarligt är att det är svårt i ett tätt fält att väja för varandra. Om man undantar starten så är det flest incidenter här. Nästa ställe som taktiskt är lite lurigt är längs Söder Mälarstrand framförallt allt direkt efter rundningen vid Långholmen. Normalt är det lite mer vind längre ut på fjärden men om man går utåt direkt får man ett medvrid så att man får plattläns istället för ett bra slörskär. Och när man sedan går tillbaka in mot rundningen vid kajen vrider vinden med igen, så man får plattläns igen. Detta medför att man seglar i en båge ut i fjärden med plattläns hela vägen. Som positiv effekt har man något starkare vind än om man seglar rakt mellan märkena längs kajen. Själva brukar vi tillämpa en kompromiss mellan dessa alternativ. Efter rundning fortsätt parallellt med kajen en bit för att sedan när vinden är mer parallell skära ut i fjärden. Skär tillbaka in innan vinden vridit in för mycket och avsluta sista biten mot rundningen parallellt med kajen. Detta är det som vi anser statistiskt vara den bästa kombinationen av seglad väg, vindriktning och vindstyrka. Fältet i Scandal Beauty Trophy Race på väg längs Söder Mälarstrand.Årets seglingar bjöd på ett till antalet ganska litet startfält. Men eftersom banverket äntligen hade återställt ordentlig segelfri höjd under järnvägsbron i Årsta så hade båtarna vuxit i storlek sedan föregående år. Detta gjorde seglingarna publikvänliga då det fanns mycket häftiga jakter att beskåda. Nytt för i år för att höja säkerheten var obligatoriskt skepparmöte, samt att de deltagande båtarna endast fick använda icke överlappande försegel för att förbättra sikt och manöverförmåga i trånga situationer. The Scandal Beauty Trophy RaceVid starten blev det trångt vid babordsmärket när Moana och Måsen för babords halsar mötte ett helt fält styrbordsbåtar. Detta resulterade i att Moana tvingades tjuvstartade för att kunna hålla undan. Resultatet blev en rejäl tur på fjärden innan det fanns tillräckligt med plats för att kunna vända tillbaka och starta om. Hur Mignon mitt i denna röra lyckades ta sig förbi märket är mer än jag förstår. Det är antagligen bra med mängder av levande kraft i detta läge. Mer mot mitten gjorde La Morena en bra start och uppe vid styrbordsmärket vid stadshuset kom Iroquois och Regina iväg bra. Båtarna delade ganska snart upp sig grupper av lika snabba båtar med tät racing i alla grupper. Exempelvis en tätgrupp bestående av Iroquois, Britt-Marie, Mignon och La Morena tidvis gästade av X, en annan grupp med L'Aiglon och Maritza, en tredje med Irmelin, Moana, Estrella och Måsen osv. Alla hittar sina likar att fajtas med på banan. Hela fältet blev mer utdraget än förra året på grund av att det var större spridning i båtarnas storlek och fartpotential i år. Men inbördes mellan lika snabba båtar var det tätare än någonsin. Efter 3 varv på banan var det ofta så tätt nere vid sista rundningen innan målgång att det blev de sista hundratalet meter in i mål som kom att fälla avgörandet i många fall. Särskilt uppenbart var detta i tätklungan där Mignon från en plats sist strax före sista rundningen med hjälp av bra vind och positionering lyckades ta sig förbi konkurennterna vid rundningen och hålla denna knappa ledning in i mål. Årets förstapris gick inte helt oväntat till fenkölsracern X. Tur att det är ständigt vandrande.
Svensk LösenI Svensk lösen var det endast två stycken startande så det blev inte särskilt trångt på startlinjen. Eftersom dessa jakter var av varierande storlek blev det antagligen inte speciellt tät racing heller. Istället fick dessa seglare nöja sig med fina seglingsförhållanden och en underbar vy från första parkett av Riddarfjärden fylld av vackra träbåtar. Vid sista rundningen och målgången lämnade Lillan plats för ett antal av de större jakterna. Detta resulterade i att Lillan fick dagens gentlemannapris. Trots detta lyckades Lillan med minsta marginal knipa även förstaplatsen. Detta medförde i sin tur att Lillan blev mest prisbelönta båt, vilket belönades med ytterligare ett pris. Kanske behövs en större båt för att få plats med alla priserna.
|