30 m2 Skärgårdskryssare Svalah

Svalah i Europacupen 2004 i Nynäshamn Svalah i Europacupen 2004 i Nynäshamn
Konstruktör:  K-H Reimers
Byggd år:  2000
Varv:  Zarins/Ljusterö
Längd:  12.27 m
Bredd:  2.34 m
Djupgående:  1.55 m
Deplacement:  2.8 ton
Segelyta:  30 m2
Konstruktion:  Plastskrov med däck i oregonpine.

Svalah är en modern skärgårdskryssare konstruerad efter 1925 års regel. SK30 var den första klass av mindre skärgårdskryssare som blev populär med en mängd nybyggen från 1908 och framåt. Innan skärgårdskryssarpokalen flyttades över till 22:a klassen på 1930-talet var SK30 den mest aktiva klassen.

SK 30 är fortfarande en internationell kappseglingsklass som finns representerad i stora delar av Europa, USA och Australien. I dag är den största internationella kappseglingen Europacupen som seglas vartannat år i Tyskland och vartannat år i Sverige. I sommar kommer seglingarna att hållas 5-10 augusti i Saltsjöbaden utanför Stockholm.

Svalah är från den sista generationen av skärgårdskryssare som Knud Reimers konstruerade. Sju båtar är byggda från samma ritning. Den första var ”Natt och Dag” från 1987. Svalahs skrov och roder är byggt av Zarins varv i Kungsör. Däck, överbyggnad och inredning är byggd av Janne Nystedt på Ljusterö. Hela tiden strävade man efter att bygga en så bra och välbyggd båt som möjligt utan att gå några genvägar. Svalah är en klassisk båt byggd med moderna metoder. Eftersom skärgårdskryssarregeln är relativt fri är de sju olika båtarna ganska olika med olika däckslayout, fribordshöjd och inredning, några är helt i plast och några har trädäck och träruff. Detta är en av fördelarna med regeln, man får bygga sin båt som man vill så länge den mäter in.

Båten ägs av Andreas Falkenmark sedan hon var ny 2000.