Pressrelease om nattens brand på Linds båtvarv

Vid nattens brand 12/1 2008 på Linds båtvarv i Skurusundet förstördes bland annat två unika skärgårdskryssare.

Resterna av Linds Båtvarv i Skurusundet, Nacka efter branden på kvällen den 12/1 2008. Resterna av Linds Båtvarv i Skurusundet, Nacka efter branden på kvällen den 12/1 2008.

Skärgårdskryssarna är den båttyp som är Sveriges bidrag till båtkulturen. Varje båt är unik och har sin egen ritning. Båttypen skapades i Sverige 1908 efter ett stormigt möte på Grand Hotell där hela KSSS styrelse avgick.

Framför allt de äldre båtarna som oftast är byggda i mahogny och annat ädelträ betraktas som fritidsbåtarnas Hauptmöbler. Under senare år har prisena för dessa rariteter rakat i höjden på grund av en ökad internationell efterfrågan. Välbevarade träbåtar anses mycket exklusivt på kontinenten. Båtarnas eleganta långsmala linjer har givetvis också bidragit till det ökade intresset.

Båtarna har under sin tid åtnjutit en grundmurad popularitet eftersom de är så väl anpassade till just den Svenska skärgården. De är mycket långsmala, snabba och har höga riggar som fångar vinden ovanför kobbarna.

Vid nattens brand totalförstördes två båtar. De var inne för renovering inför 100-årsjubileet i sommar.

Den ena båten var 40:an Harriet, byggd på Gamleby båtvarv 1929. Den var ritad av en av Sveriges mest berömda konstruktörer, Tore Holm. Båten hade stått i en lada de senaste 30 åren men höll på att genomgå en större renovering hos båtbyggaren Thomas Larsson.

Den andra båten var även den en 40:a, Fågel Grip. Till skillnad från Harriet har den alltid seglats mycket aktivt och är välkänd från kappseglingsbanorna i Stockholms- och Nyköpingstrakten. Båten byggdes i Eskilstuna 1929-34, och konstruerades av K-E Sjögren, en av de flitigaste skärgårdskryssarkonstruktörerna.

30:an Bellona från 1925, som genomgått en större renovering under hösten, klarade sig precis eftersom den var klar för några veckor sedan och hade transporterats bort. Bellona har både Andreas Falkenmark och Peter Clementson i sin ägarlängd (på 70-talet).

Ritningar kan sannolikt beställas från Sjöhistoriska Museet.

Klicka på bilderna för att se högupplösta bilder.
Bilderna kan användas fritt och gratis om fotografens namn anges.

40 S20 Harriet i verkstaden för renovering. 40 S20 Harriet i verkstaden för renovering.
Längd: 13,51 och Bredd: 2,24.
Konstruktör: Tore Holm, 1929.
Foto: Dennis Wetterberg, Augusti 2008.
40 S60 Fågel Grip i sitt rätta element skärgården. 40 S60 Fågel Grip i sitt rätta element skärgården.
Längd: 14,00 och Bredd: 2,24.
Konstruktör: K-E Sjögren, 1934.
Foto: Allan Förberg, 2005.

För ytterligare information:

Olle Madebrink Klassificeringschef 0705 75 25 73

Per Thelander Faktachef 0702 54 72 45

Thomas Larsson Båtbyggare 0707 16 28 79

Allan Förberg Fotograf 0707 89 36 70


Olle Madebrink

Svenska Skärgårdskryssareförbundet