SSKF;
Årsmöte i Svenska Skärgårdskryssareförbundet 18 januari 2003

Lokal; Nya klubblokalen, Tackjärnsvägen 2 i Johannesfred
Närvarande: Drygt 30 personer (enligt närvarolista)

1. Mötets öppnande
Ordförande Hans Samuelsson öppnade mötet, hälsade alla välkomna och informerade om den nya lokalen, som SSKF hyr tillsammans med GYS och AHK (Automobilhistoriska Klubben). Sven Matton berättade vad som från AHKs sida gäller lokalen.

2. Godkännande av dagordning.
Den föreslagna dagordningen godkändes.

3. Mötets stadgeenliga utlysande
Årsmötet förklarades stadgeenligt utlyst.

4. Val av mötesordförande
Hans Samuelsson valdes till ordförande för årsmötet.

5. Val av mötessekreterare
Per Thelander valdes till mötessekreterare.

6. Justeringspersoner
Till justeringspersoner för årsmötet valdes Nils Forsfält och Dennis Wetterberg.

7. Verksamhetsberättelse
Verksamhetsberättelse (03-01-16) delades ut och föredrogs av Nils Forsfält. Verksamhetsberättelsen godkändes med rättelse "Tyska 30 kvm förbundet" istället för klubb.

Renoveringsfonden. Verksamhetsberättelse förelåg inte vid årsmötet. Tor Hedvall gick igenom verksamheten. Rapporten godkändes. Utlovades att verksamhetsberättelsen skulle presenteras i tidningen.

8 Kassarapport och bokslut
Nils Forsfält gick igenom resultat- och balansräkningen. Frågor ställdes och besvarades. Noterades att resultatet för år 2002 var -9 795 kr (efter finansiella intäkter). Bokslut godkändes.

Även RFs resultat och balansräkning redovisades. Resultatet för år 2002; -2000 kr. Noterades också att balansräkning SSKF och RF nu delats. Halvmodellerna är till salu. Rapporten godkändes. Fråga ställdes på 10,50 kr, vilket ej kunde besvarats under mötet.

9 Revisionsberättelse
Magnus Swahn föredrog revisionsberättelsen, utan anmärkning i revision. Revisorerna föreslog beviljande av ansvarsfrihet för styrelsen och RF.

10 Ansvarsfrihet
Årsmötet beviljade styrelsen ansvarsfrihet för 2002.

11 Budget och medlemsavgifter 2003
Nils Forsfält föredrog styrelsens förslag till budget 2003. Förslaget innebär bättre annonsförsäljning och höjd medlemsavgift. En bättre uppföljning av medlemsregistret efterlystes, vilket kommer att vara en arbetspunkt i styrelsearbetet i samarbete med klassklubbarna. Budgeten inrymmer kostnader för ny klubblokal. Årsmötet godkände förslag till budget innebärande en höjning av medlemsavgiften med 30 kr, från 170 kr till 200 kr.

12 Val av styrelse mm
Valberedningen Erik Josephsson och Bobby Cyrus föredrog valberedningens arbete, varefter val förrättades enligt följande;

OrdförandeHans Samuelsson, omval 2år
Vice ordförandeLars Nordlund, fyllnadsval 1 år
Sekreterarefyllnadsval 1 år inget förslag. Posten är vakant tills vidare.
EkonomiansvarigNils Forsfält omval 2 år
KlassificeringschefOlle Madebrink, omval 2 år
FaktachefPer Thelander omval 2 år
KlubbmästareBobby Cyrus, fyllnadsval 1 år (sitter ej i kommande VB)
Övrig ledamotMarianne Arnrup omval 2 år
 Patrik Stenberg, nyval 2 år

Klassificeringsnämnden, KN  Thomas Larsson, omval 2 år
 Johnny Åstrand, omval 2 år

RevisorMagnus Swahn omval 2 år

Renoveringsfonden, RFEva Berglund-Thörnblom omval 2 år
 Tor Hedvall omval 2 år

Per Horneij anmälde sig att hjälpa till med sekreterare till hälften av styrelsemötena, då han beräknar vara i Stockholm. Detta togs tacksamt emot. Per adjungerades snabbt till styrelsen.

14 Valberedning
Till ny valberedning utsågs; Erik Josephsson, Mats Johansson (291 Tack Harry) och Kim Murisoja (noterades att Kim ej var närvarande).

15 Motioner
Inga nya inkomna motioner. En kvarvarande för andra gången i regeln. Olle Madebrink informerade om denna motion angående fallhornsbredden, som nu ändras från 25 mm till 30 mm. Regeländringen togs nu för andra gången.

16. Förtjänstplaketter och hedersledamöter
RFs Plakett för förtjänstfull bevarande år 2003, delas ut till; Knut och Lennart Gustafsson, 22 S-270 Silversang.
Per Thelander föredrog motiveringen: " En livslång kärlek till segling med skärgårdskryssare,
främst 22:or, har lett till mer än 60 års väl omhändertagande och god skötsel av jakter.
I denna plakett särskilt manifesterat av 22 S-270 Silversang som de lät bygga 1946."

Hedersledamot; Hans Samuelsson informerade om styrelsens beslut att utse Thomas Larsson som hedersledamot i SSKF. Hans berättade: "När jag köpte min första 75:a för mer än 25 år sedan träffade jag Thomas Larsson. Styrelsen har beslutat att Thomas Larsson blir hedersledamot i SSKF med motiveringen; Thomas har under hela SSKFs existens varit verk-sam med att bevara och förbättra jakter. Han har förenat praktiskt kunnande och noggrannhet med teoretiska kunskaper. Han har dokumenterat sitt kunnande i en artikelserie som under året resulterat i boken "Träbåtsrenovering". Vi är många, både inom och utom Sverige, som nu än mer får ta del av dina kunskaper. Tack."

17 KN
Olle Madebrink informerade om pågående verksamhet. Bertil Klinga bygger sin nya 22:a. Internationella kontakter har ökat med inmätningar i andra länder och regeldiskussioner med mellaneuropa.

18 Övriga arbetsgrupper
Bo Bethge informerade om bladningsgruppens arbete.

19 Förbundets aktiviteter 2003

• Han Samuelsson gick igenom listan över aktiviteter som fanns på baksidan av kallelsen.
  • Hasse Wetterberg informerade om planerna för kommande veteranbåtsfestival i Vaxholm 2003 och en veteranbåtsfestival i Svendborg/Danmark kommande sommar.
  • Sven Matton; 13 september invigning av klubblokalen med jippo och förhoppningsvis en kappsegling utanför. SSKF ska höra med SSK om de kan vara arrangör.

20 Övriga frågor

• Hasse Wetterberg berättade att Agge Wåhlander har gått bort, en idespruta i veteranbåtsfestivalerna.
  • Anders Stenhols återlämnade 40;orna förstapris från Skärgårdskryssarnas dag, vilket överlämnades till Nils Forsfält
  • Anders frågade om Laurinpokalen, som Kim har erhållit 2002. Verksamhetsberättelsen ska kompletteras med detta. I år seglar 75-klassen om Laurinpokalen.

21 Avslutande mötet
Hans Samuelsson förklarade mötet avslutat och tackade för visat intresse

Vid protokollet Justeras

Per Thelander Nils Forsfält Dennis Wetterberg

Efter mötet berättade Göran Dahlström (Rhapsody-båtarnas konstruktör) om sitt kommande/planerade 22-projekt.