Mer bränsle till Allans brasa

Text: Lars Nordlund

Min målsättning att få mitt 22 bygge klart till Nynäshamn har havererat. Insåg för drygt en månad sedan att tiden som behövs för att 22:an seglingsbar inte kommer att räcka till. Har ej kunnat ta fritt från jobbet i den utsträckning som jag planerat.

Nåväl vad göra? Det är inte första gången jag ruckar på tidsplanen. Men en sommar till utan båt vill jag inte uppleva.

En tanke föddes under Älvsjömässan. Är inte M30 ritad efter skärgårdskryssarregeln? Pratade med en del folk - ingen kunde ge klart besked. Skaffade fram ritningar som jag studerade. Jodå, linjeritningen och samtliga scantlings visade att den till fullo är ritad efter skärgårdskryssarregeln. Varför inte klassa in en M30 som SK30 och i stället för Sk-pokalen segla Europacupen i sommar och samtidigt utöka det potentionella underlaget för 30-klubben med över 100 båtar.

Bad Thomas Larsson och Andreas Milde titta på några trä M30 som var till salu. Resultatet gav bara besked om ytterligare mer arbete vilket jag inte var så intresserad av.

Det har ju byggts M30 i plast också. Den är dimensionerad för att motsvara träbåtens scantlings och vikt. Samma intentioner som sk-regeln har när det gäller att bygga i plast.

Kollade vad som fanns till salu. Hittade en plast M30 på Göta SS nr 116 som var i hyggligt skick. Måste ha en båt till sommaren tänkte jag och detta kan samtidigt bli ett intressant projekt. Det blev köp. Skaffade fram specifikationerna på hur M30 i plast är byggd och kontaktade Klassificeringsnämnden. De såg inget hinder men de ville inspektera båten och se om strukturen på plastbygget var i samklang med sk-regelns intentioner. KN gav klartecken med förbehåll att jag inte flyttade in vantfästena som sitter ända ute i friborden. I så fall måste förstärkningar göras vid mastskottet. Nu återstår bara den regelrätta klassificeringsmätningen. Vad jag kommit fram till efter studier av ritningarna är det inga mått som ligger kritiskt till. Det verkar vara goda marginaler. M30 är ritad med ett Lx på 9.215m men jag kommer att lägga Lx något högre 9,3 -9,4m vilket ger ett min. depl. på c:a 2100kg. Depl. för M30 är 2350 kg. Panelvikten enl. M30 plastbygge specifikationen blir nästan 16 kg när Sk-regeln för en 30:a anger minst 12,4 kg - således goda marginaler.

Segelplanet på M30 är kanske inte optimalt som Sk30. Förtriangeln är liten, i stort som en 22:a
I måttet = 7,57m och J måttet = 2,10m. Spinnakern blir därmed inte optimal, men i gengäld är storseglet stort.

M30 eskadern är mycket entusiastiska för mina planer. Fler M30 kommer att även klassa sig som SK30 om projekt går bra. Henrik Janemark - SM vinnare i M30 - har lovat mig privatlektioner i hur en M30 skall seglas. Försökte få honom som rorsman under Europacupen men han är redan uppbokad på en annan 30:a.

Nu blir det först M30 SM i Sandhamn som förträning till Europacupen.

Att en M30 skulle vinna Europacupen kanske är lite väl höga ambitioner men blir det däremot rätt väder kan den vara med och slåss om placeringar. På årets Lidingö runt startade M30 och Skärgårdskryssarna i samma start. Bästa M30 var knappt 3 min långsammare än snabbaste Sk30 och det utan spinnaker. Det var spinnakergång utefter hela norra Lidingö. Vindstyrkan var 5-6 m/s

Allan blir förståss besviken på mig - en 22:a mindre och en 30:a mer - vilket gör att brasan på hans sittbräda rycker allt närmare.


Lars Nordlund