Tips från mästaren!
Jocke Rodebäck. Foto: Bo Gustavsson
|
Text: Allan Förberg
"Vi hade mycket stolpe in hela veckan!".
Så säger Jocke Rodebäck lite ödmjukt för att förklara hur det kom sig att team 22-272 Tricksonita vann SM 2006.
Teamet bestod av ägaren Mattias Gunnrin, som i sin Kryssarpokaldebut raggat upp Joakim Rodebäck och
Bo Gustavsson för att segla högt och fort. Jocke fick ta pinn, Mattias tamparna och Bosse "som vanligt" fördäck.
Kanske den yngsta (och lättaste?) besättning som någonsin vunnit Skärgårdskryssarepokalen.
Jocke och Bo har ju tidigare tillsammans med Olle Larsson seglat både Chadrak och Refugen,
men 2006 var det alltså Tricksonita som gällde tillsammans med Mattias.
Vi tänkte höra oss för lite med Jocke om tjusningen med att segla 22:a och hur han ser på trim och taktik på banan.
Nämnas bör att Jocke för bara en tio år sen var hygglig novis i den ädla seglingskonsten.
"Första gången jag såg ett spik-pris delas ut fattade jag inte hur jag någonsin skulle kunna få ett",
som Jocke berättat. En kul ung spjuver som med raketfart blivit en jäkel på att pinna långsmalt och även vunnit M22 och M30 SM.
Dessutom lärt sig lappa och sy segel på Gran och Lindforss.
Hur kom det sig att du började segla A22?
-
Det började med att Olle Larsson och jag seglade M22:a, och där träffade vi Bosse. Och så köpte han A22:a (Chadrak).
Så ville vi segla tillsammans och ha en bobåt. Och då fick Bosse hänga med och gasta M22.
Och då väcktes idén om att segla även A22:a tillsammans. Och Bosse köpte A22 för att han är uppväxt i en sån och
hans föräldrar hade Wickie (eller Wockie?).
Vad gillar du hos A22:an? Vad är lattjo?
-
För det första är båtarna oerhört kraftfulla på nåt sätt. Ett jädra löp och det är bara A22:an man åker ut med i 6-8 m/s och
tycker JIPPIE, vi får kryssa! I lättvind är det ganska underriggad och man försöker driva en ganska stor båt med lite segelyta.
-
Jag gillar också att kappsegla med båten för att det blir en gentlemannasport. Och det beror på att man förlorar så
mycket på att bråka med varandra. Man tillåts segla sin egen segling.
Vad tycker du om klassen?
-
Bra motstånd (bra mycket bättre än M-båtarna även M30). Och det är nog för att - på flera plan liksom…humm.
För en entypsklass blir lite vidskepligt att om någon flyttad en skotskena så undrar folk om man fuskat.
Kommer man med en superhäftig kevlargenua i en A22 är det ingen som undrar var den kommer ifrån.
Folk ser det mer som att man utvecklar klassen än att man försöker hitta ett kryphål.
-
Det är också ett brett spann på dom som seglar. Från Bengan Helgesson till Stefan Andersson i Hummingbird.
Och båda går lika fort. Jag tror också att många hållit på väldigt länge, och det är väl för att det är bra konkurrens.
Blir man bemött OK även om man kommer till klassen som "junior"?
-
Oja, När vi kom med Chadrak så tyckte alla att det var jättekul, men ni kommer inte komma någonvart med den båten, sa dom.
Det blev en utmaning och sporrande (hahaha). Och då är det extra kul att slå gubbarna på fingrarna
Det verkar som om ni förbereder er totalt, tränar och finslipar i minsta detalj. Berätta hur ni lägger upp det?
-
Ja, det kan man säga att det stämmer. Jag har inte haft en egen båt på ett tag… men förberedelserna går i flera delar.
Ett så blir det lätt beslagshets, båten måste funka att trimma. Och det är några nyckelprylar som måste funka.
Alla grejor till spinnakern t.ex: fall, suggor, gajar och rätt råttor på rätt ställe.
Sen för att driva båten bra behövs ett bra skorskots-arrangemang, vagn och akterstag (sist i kedjan…).
Sen är det alltid långtgående planer. Jag kommer på grejer eftersom man seglar och vill uppdatera efter sina senaste idéer.
För att man ska komma till den nivån där man slutade senast. När det gällde Tricksonita var det mest så att det blev beslagsmek,
och sen få ordinarie grejor att hålla ihop. Backstagsinfästningar och röstjärn t.ex.
(Där en hel del grejor hade pajjat på Lidingö Runt… reds kommentar…)
Men du kör med GPS och vill uppnå en viss speed?
-
När det blåser 5 m/s och har tre man på kanten och max tryck då ska GPS:en stå på 6.4 annars är jag inte nöjd.
Och i det läget får man känna efter om det behövs mer kraft, eller om den ska vara mer neutral för att slippa
bromsa med rodret. Få båten i balans helt enkelt.
Ditt bästa tips när det gäller själva båten och trim - för att få den att gå?
-
Jag tycker att den i förhållande till andra båtar är känslig att jobba upp farten på.
Och i mellanvind ska man inte börja plocka höjd direkt, då kommer man inte upp i mer än 5.7.
Faller man lite och låter den löpa så kommer den upp i en halv knop snabbare.
Det hjälper tycker jag att segla den mycket på loggen.
Och även om man kommit upp i maxfart så ska man även då kolla loggen så man inte seglar för fort (och lågt).
Det är vad det gäller på kryssen. Undanvind är segla lågt och fort som gäller.
Men lite lovartslut och bra framåtlut på masten… Och försöka gippa på vindskift så man hela tiden seglar kortaste vägen.
Livaktigt kommunikation mellan rorgängare och trimmer så man faller så fort man har tryck,
och lovar för att hämta tryck… Det ser man nästan på vinkeln av lovartsliket på spinnaren,
då putar den ner när man tappar tryck, och stramar mer nertill när det är drag.
-
Men också: fläsket i lovart ALLTID PÅ KRYSSEN (nästan). Det är en halv knop att tjäna,
och båten accar mycket fortare, på halva tiden… Sen kan man hoppa ner och ta hem det sista på genuan i så fall.
-
För min del handlar det mycket om harmoni i båten. Och sen kunna finjustera, ta hem fem cm i storen…
Bästa tips när det gäller riggen?
-
Safirmast är ganska snabbt… Försöker få toppvanten att sitta strax framför masten,
i framkant för att det ska vara lätt att släppa fram masten på undanvinden.
Det gör att förstaget saggar automatiskt också, vilket är trevligt i lättvind.
Sen på kryssen inte för hårt på backstagen, tycker jag. Där behövs det inte åtta miljoner gånger utväxling,
vi hade tre gånger på Tricksonita.
-
Och ställa in undervanten så att masten faller av åt lä på rätt sätt…
Det handlar också om trimmen på undanvind att kunna få ut storseglet max, så inte undervanten tar emot.
Bästa tips när det gäller segel?
-
Man ska satsa på en lagom genua som man lär sig segla med. Som fungerar mellan 3-8 m/s.
Jag vet inte exakt hur dom andra har det, men många tror jag seglar runt med en genua 1 som bär upp till 5 m/s och
sen blir det minus istället, och då ska man byta till genua två, som många gånger är lite för lite.
Det är lätt att man har för stort hopp mellan genua ett och genua två.
På Chadrak skaffade vi en genua med fem meter i underliket, som en kompromiss mellan genua ett och två.
Åsså lärde vi oss segla med den. Och behövde aldrig fundera på om man ska byta. Och så lärde vi oss att plocka ut max ur den.
-
Också bättre att ha en genua som du kan se bakom, så man slipper ha en kille i lä som måste kolla andra båtar.
Att ha en kille i lä är värre än den segelyta man förlorar. Då sumpar man tyngden på railen.
-
Det är inte fel att ha toppvanten 60-65 cm från masten, alltså en vantbas på 120-130 cm.
Så man kan skota in genuan max. Och då kan man flytta in skotskenan så den hamnar cirka 75-80 cm från centrum på båten.
80 kanske.
Storen?
-
Bommen i mitten, topptellisen flygande rakt bakåt tycker jag är ett bra grundtrim.
Foto: Johan Granath, 22 SM 2006 Broken.
Mast framåt, lätt lovartslut och bom ut max.
|
Fläsket i lovart, accelerera till rätt fart.
|
Bästa tips när det gäller styrandet?
-
Man ska verkligen känna efter hur båten känns i rorkulten. Är den neutral eller lovgirig.
Och ifrågasätta varför? Båten ska ju gå dit man vill med ett minimum av roderrörelser.
Och det handlar bara om timmar i båten och koncentration.
Har du några taktiktips. Jag såg er aldrig längst ute på kanterna i somras när det gäller t.ex kryssen!
-
Stirra sig inte blind på ETT spår. Utan försöka segla så att man gör så mycket fart mot märket som möjligt hela tiden.
Och försöka hitta vägar genom fältet där man kan segla ostört, och så mycket som möjligt på den bogen som faktiskt
leder mot mål. Och där tycker jag att det funkar bra i A22 klassen, folk sprider ut sig på banan.
Och tänk på att ett skift på ena kanten följs ofta av ett motsatt skift... (har Jocke läst i en bok),
så det gäller att hålla ögonen öppna.
Några andra generaltips?
-
Innan man börjar sy nya segel så kolla att båten känns rätt. Masten kanske ska flyttas. Och förivra sig inte.
Måste verkligen veta vad man vill ha. Och spionera mycket på vad andra har för mått och för fabrikat.
Det är speciella båtar. Man ska inte vänta sig succé av att anlita en segelmakare som inte är van att sy
den här typen av segel. Kör på att ha något som är beprövat. Att utveckla något helt nytt kan bli dyrt.
Kan man få fart på vilken båt som helst?
-
Ja, man kan få fart i vilket båt som helst. Och man kan garanterat få fart så man når toppskiktet.
En liten båt går förstås inte lika fort i hårdvind och vice versa. Men jag tror man kan få fart på vilken båt som helst.
-
Det är i alla fall inte halva varv på vantskruvar och millimeter hit och dit. Det handlar om flytet i seglingen och hålla gnistan, ända in i mål.
Det säger Jocke, och undertecknad minns i Sandhamn, när Jocke myntade uttrycket: "Vi seglade i lingonsylt!"
Dom slog för tidigt för att nå upp till kryssmärket och blev överseglade av en sju-åtta båtar.
Vad händer i sommar?
-
Lidingö Runt i Tricksonita, sen vet jag inte.
Nu har du seglat Chadrak, Refugen och nu Tricksonita. Varför inte Becker och Reimers design?
/Allan Förberg, Ordförande i 22 klubben
|