22 m2 Skärgårdskryssare Paloma
Paloma på Lidingö Runt 2006
A22:or från olika år och olika konstruktörer ser ofta ganska olika ut men det är förvånansvärt jämt och hårt på kappseglingarna. Båtar från mitten av 1930-talet och framåt hävdar sig fortfarande bra på kappseglingsbanan. Paloma är en framgångsrik A22:a i en lång rad liknande skärgårdskryssare konstruerade av Knud Reimers. 1941 konstruerade Reimers en A22:a som lottbåt till KSSS som blev något av ett konstruktionsgenombrott och hon utgör grunden för Reimers fortsatta produktion av skärgårdskryssare. Det som utmärker Knud Reimers skärgårdskryssare efter 1941 är att de har relativt kraftiga ändskepp, korta överhängen och stor volym över vattenlinjen. Paloma på Lidingö Runt 2006Paloma är en båt som alltid har seglats mycket och för att bibehålla henne så snabb och stark som möjligt så har hon genomgått en omfattande renovering och uppgradering. Däck, botten, kölplanka, knä, roderstäv, stålspant och stålbottenstockar är bytta. För att få båten snabbare så har mastbalken bytts mot en ny i kolfiber och man har även tillverkat rullfocksbeslag av kolfiber, allt för att spara vikt. Kölen är omgjuten till en modern Naca profil och tyngdpunkten är framflyttad 15 cm. Beslag och trimdetaljer har kontinuerligt bytts ut mot modern utrustning. Hon har även fått en ny aluminiummast med alla beslag, spridare och fiol av titan. Även om hon fortfarande ser ut som Paloma från 1948 så är hon så moderniserad och optimerad som det bara är möjligt utan att båten tappar sin karaktär. Paloma vann tre skärgårdskryssarpokaler/SM när Tage ”Plåt” Andersson ägde henne. Totalt har hon vunnit fem skärgårdskryssarpokaler och har deltagit i samtliga skärgårdskryssarpokaler och SM sedan hon byggdes. Båten ägs av Torkel Sintorn sedan 1995. |