40 m2 Skärgårdskryssare Rival
Rival på Stora Värtan 2007
Rival på Sandhamnsregattan 1925
SK40 var en populär klass från dess introduktion 1917 fram till 1930 talet. Under dessa år ökade båtarna snabbt i längd från de tidiga båtarna på ca 10 meter till ca 15 meter 1925. Riggutvecklingen då man gick från låga gaffelriggar till långa smala moderna riggar gjorde att man kunde driva fram allt längre skrov med samma segelyta. Båtarna i klassen blev så småningom så stora att de blev för dyra att bygga och klassen försvann som nybyggnadsklass i Sverige under första halvan av 1930-talet. Rival är en av de sista båtarna som är konstruerad efter 1920 års skärgårdskryssarregel, som är den regel som har gett de mest extrema skärgårdskryssarna. Rival är beställd av Ejnar Aarsleff och är ritad speciellt för att segla ifrån 40:an Yrsa i seglingarna om 40-pokalen 1925. Hon lyckades men blev besegrad av 40:an Zuleika (ritad av Estlander). Båten byggdes på Norrtälje båtvarv som på den tiden drevs av Yngve Holm. Yngve var äldre bror till den mer kände konstruktören Tore Holm i Gamleby. Båten är byggd av afrikansk mahogny på basade ekspant. Ursprungligen drevades och kittades skrovet för att hålla tätt och hon målades gräddvit. Detta är en mycket ovanlig byggnadsmetod för en skärgårdskryssare, men det har uppenbarligen fungerat bra eftersom båten finns kvar i gott skick medan de flesta samtida 40:orna är borta. Rival har som de flesta båtar genomgått en del renoveringar, bl.a. är däcket, kölpartiet och bottenstockarna bytta. Friborden är nåtlimmade för att de skall hålla bättre och kunna vara fernissade. SK40 är fortfarande en mycket aktiv kappseglingsklass på sjöarna i södra Tyskland och Österrike. Det finns i dag betydligt fler kappseglande 40:or i Tyskland än i Sverige. De flesta snabba svenska 40:orna har exporterats de sista 10 åren eftersom priset på en bra SK40 är flera gånger högre utomlands än i Sverige. Rival är en av de få riktigt extrema 40:orna som finns kvar i Sverige. Rival har alltid varit en snabb båt som är nästan oslagbar på en kryss och slör i mellanvind, då hon kan krängas ned så att hon får en lång och symmetrisk vattenlinje. I grövre sjö gör hon som alla riktigt smala skärgårdskryssare – går rakt genom vågorna. Båten ägs av Magnus och Anders Stenhols sedan 1991. |