KN:s motion om ny mastregel för de mindre klasserna.Bakgrund:Skärgårdskryssarregeln har olika sätt att mäta master beroende på vilket material de är tillverkade av. Dessa olikheter har under åren orsakat en hel del diskussioner och irritation. Materialens olika egenskaper och tillverkningssätt har gjort att misstankar om att vissa master skulle vara fördelaktigare än andra har uppkommit. För att komma tillrätta med detta har KN utarbetat ett förslag till ny mastregel. Det innebär att alla gamla master som klassats in enligt gällande regel är godkända, men att det blir möjligt att bygga nya master på något annorlunda sätt. Dock är avsikten att det inte ska gå att bygga bättre master än de gamla vad gäller yta eller krängande moment. Förslaget innebär också att vridbara master inte straffas lika hårt som tidigare. Med nuvarande regel bestraffas de med en tilläggsarea, minskad segelyta och kraftigt ökad vikt. Det är uppenbart att nuvarande begränsningar gjort det praktiskt taget omöjligt att konstruera en konkurrenskraftig vridbar mast. Enligt den föreslagna ändringen ska vridbara master kunna byggas lika lätta som runda master. Straffet för en vridbar mast begränsas således till den beräknade tilläggsarean enligt nuvarande regel. För att undvika en mindre önskvärd utveckling föreslås också att vridbara masters längd (från förkant till akterkant mast) begränsas, så att de i varje sektion får vara högst dubbelt så långa som de är breda. Kommentarer:Förslaget avser att avskaffa olikhetema i mätförfarande mellan olika material. Den föreslagna regeln innebär att man endast mäter två saker, namligen anblåst area och krängande moment. Den minsta anblåsta arean är ytan av hela masten sedd rakt förifrån. Minsta tillåtna area har vi tagit från tabellvärdena för massiv trämast, viket också var de värden som användes när aluminiumregeln togs fram på 70-talet. Det krängande momentet mäts genom att masten läggs på en bock vid bommärket, och sedan kontrolleras vikten vid masttoppsmärket. Minimivikten beräknas enligt formlerna nedan. Förfarandet ansluter till ISAF:s redskapsregler. Observera att man här mäter masten med stående och löpande rigg. Det innebär att en utveckling mot vant, fall mm i exklusiva och dyra material förhindras. Det innebar också att trämaster kompenseras för sina tyngre beslag, som ju räknas in i vikten. Vikterna för konstanterna i tabellen i punkt två nedan skall kompletteras med ytterligare två decimaler. KN avser att väga ett antal master under sommaren för att få fram helt rättvisande siffror. KN kommer också att köpa in en noggrann våg för detta mätområde. Eftersom minimidiametrarna försvinner så måste bomlägden mätas från mastens akterkant. Detta innebär att segelarean ökas med någon dm2. En födel är dock att förfarandet ansluter till ISAF:s redskapsregler KN:s förslag:Mätning av bommåttet.Sista meningen i § 6.6.1.2 utgår och ersätts med: Bommåttet mäts från akterkant mast enligt ISAF:s redskapsregler. Mätning och beräkning av anblåst area och masttoppsvikt.§ 5.2, 5.3 och 5.4 och delar av tabell VIII utgår för de fyra minsta klasserna och ersätts med nedanstående. Master kan byggas i valfritt material, men skall ha en minsta anblåst area och en minsta masttoppsvikt enligt nedan: 1. Anblåst area (A)Mäts enligt formeln A = (D0 + 4 D1 + 2 D2 + 4 D3 + D4) * H / 12.
M = längd utmed mast enligt § 6.6.1.1
D0 är bredden tagen vid bommen Minimivärden för anblåst area
2. Masttoppsvikt (MTV)Vägs vid övre mätmärket med masten balanserande på bommärket. Vantens och fallens nederändor hängs över bocken, löpande och stående rigg i seglingsläge, enligt ISAF’s redskapsregler. Beslag under bommärket får demonteras vid vägning. Minsta MTV beräknas enligt formeln: MTV = k * (M2 - R2) / (2 M)
M = längd utmed mast enligt § 6.6.1.1
3. Regler för undvikande av ej önskvärda konstruktioner
Mastens långskeppsmått får inte i någon sektion vara mindre än tvärskeppsmåttet. 4. Reduktion för lägre segelmätningshöjd.
H = segelmätningshöjd enligt § 5.1.4 5. Vridbar mastVridbar mast erhåller en tilläggsarea enligt nedan:
At = mastens area tvärskepps
Tvärskeppsarean (At) beräknas enligt följande:
B0 är bredden tagen vid bommen.
Långskeppsarean (Al) beräknas enligt följande:
L0 är längden tagen vid bommen. Tilläggsarea för vridbar mast = Al - At Al / At skall vara 1,5 - 2,0 6. Ovanliga konstruktionerKN kan begära in en hållfasthetsberäkning om nämnden finner det motiverat. |