Nytt handikappsystem, LYS ut - SRS in

Som många har noterat så har det gamla LYS-systemet gått ur tiden och ersatts av ett nytt, liknande. Det nya heter SRS, uttytt Svenskt Respit System. LYS-seglingar ersätts alltså av SRS-seglingar. Rent seglingsmässigt kommer man knappast att märka någon skillnad. Systemen fungerar på likartade sätt med beräkning av tid med hjälp av ett handikapptal, men administrativt blir det en del nyheter.

För våra egna icke sanktionerade seglingar av mera social karaktär, typ Våreskadern, Nypan trophy m.fl. kör vi som vanligt med våra gamla SSKF-tal som finns i matrikeln. Som tidigare behövs inga mätbrev av någon sort, bara ett glatt humör.

Om man emellertid vill segla andra SRS-seglingar måste man ha ett SRS-mätbrev.

Nytt i SRS är att alla som inte tillhör en entypsklass skall ha ett individuellt mätbrev. Eftersom våra båtar alla är olika så fordras alltså ett individuellt SRS-mätbrev för alla skärgårdskryssare. Detta skaffar man normalt genom en mätning av båten. När det gäller våra båtar så har vi samverkat med SSF och arbetar nu på en enklare lösning för de mest aktiva kappseglingsklasserna, 22:orna och 30:orna, så att de skall slippa mäta om båten en extra gång. Övriga klasser måste skaffa individuella mätbrev enligt SSF:s bestämmelser.

Ett SRS-mätbrev kostar 400 kr, men under 2010 lämnas rabatt på hela denna summa. D.v.s. om du skickar in uppgifterna enligt nedan i år så får du ett gratis SRS-mätbrev för i år. Därefter kommer det att kosta 100 kr per år att förnya det.

SRS-mätbrevet och SK-mätbrevet skall medföras vid SRS-kappsegling.

Så här skaffar du dig ett SRS-mätbrev för en 22:a eller 30:a enligt 1925 års regel.

Skriv ut nedanstående instruktion och använd den när du fyller i nätblanketten. Gå sedan in på www.svensksegling.se

Under menyn Kappsegling väljer man SweLYS/SRS. I menyn till vänster, SRS, väljer man Mätbrev, och i undermenyn Ansökan om SRS-mätbrev.

Nu kommer man fram till själva SRS-blanketten som består av 8 sidor. Här fyller man i uppgifterna enligt nedan.

Sid 1. Fyll i samtliga uppgifter. Hitta på användarnamn och lösenord.
Sid 2. Skriv på Båttyp: SK 22 eller SK 30. Pricka i Klassregel Nej och Mätregel Ja
Sid 3. Fyll i de sex första uppgifterna. Kölvikt behöver ej uppges, men kan anges om man vet vad den väger.
Sid 4. Fyll i uppgifterna. Måtten tar du från ditt vanliga SK-mätbrev. Vattenlinjelängd finns ej med i SK-mätbrevet och behöver inte fyllas i.

P-måttet står i SK-mätbrevet som M (mastlik)
E-måttet står i SK-mätbrevet som B (bomlängd)
Förtriangelbas står i SK-mätbrevet som J
Förtriangelhöjd står i SK-mätbrevet som I
Spinnakerbom anges samma mått som J
Sid 5. Fyll i 1/4-bredd, 1/2-bredd, och 3/4-bredd. Lämna övriga rutor tomma.

1/4-bredd står i SK-mätbrevet som B4
1/2-bredd står i SK-mätbrevet som B2
3/4-bredd står i SK-mätbrevet som B1
Sid 6. Inga uppgifter fylls i.
Sid 7. Inga uppgifter fylls i.
Sid 8. Rutan Avvikelser lämnas tom. I rutan Anmärkning skriver man: SRS-mätbrev giltigt tillsammans med SSKF-klassmätbrev.

Deplacementsuppgift anges som minimivikt enligt SK-mätbev, eller faktisk vikt om båten är vägd under de senaste 5 åren.

Skicka in blanketten så hamnar du i SSF:s mätbrevsregister.

Förkortningslista:

LYS - Lidingö Yard Stick (ursprunglig förkortning)
SRS - Svenskt Respit System (ersätter LYS fr.o.m. 2010)
SSKF - Svenska SkärgårdsKryssareFörbundet
SSF - Svenska Seglarförbundet
SK-mätbrev - vårt vanliga SSKF-mätbrev